Konsten Att Strula Till En Demokrati

Okej, många av er vet nog säkert vad det här inlägget kommer att handla om för ämne. Vilken politisk åsyn du än har, som råkar läsa min blogg hoppas jag verkligen att du kan se saker och ting som jag gör det. För trots att det här rör sig om politik, så krävs det inte en statsvetare till att fatta att så här gör man bara inte.

Det jag självklart tänkt att ta upp är, Svenskt Närningsliv förslag angående studiemedel. Förslaget är att personer som läser kurser, som räknas som vad vår underbara lilla regering kallar "flum kurser" ska få mindre i studiemedel. Detta på grund av att man tror att man har mindre chans till ett yrke, efter man avslutat sina studier. Det ska också skicka ut en singal till studerande och kommande studerande, så att för att citera ordförande för SN "Så dem kan välja rätt".

Alltså, indirekt har vår egen regering börjat tvinga oss till att studera linjer och kurser, vi kanske inte är intresserade av men ska ge oss bättre chans till ett yrke. Hellre än att som dem vill se det, att läsa hobby kurser som ger en osäker framtid.

Grejen är så här, för varje år skiftar det vilket yrke som är mest eftertraktat. Var det än är så är det med stor säkerthet, att alla sökande studerande inte vill ha just den utbildningen. Men eftersom många inte kommer ha råd med att betala för de kurser dem egentligen vill läsa, så kommer göra som vår regering vill att dem ska göra, välja en "säkrare" utbildning. Men detta leder till årskullar med låt säga ekonomer (inte för det är något fel med det yrket) och en annan med rörmokare i sin majoritet. Med många som säkerligen är deprimerande över sitt livsval, och ser liten mening i sitt yrke (självmords sifforna kan öka).

Då också inte för att nämna orättvisan, i att bara dem som faktiskt har råd med "hobby kurser" är dem ända som får en chans att läsa dem. För det också lite vad det handlar om, pengar och om du har pengar har du möjligheten till att göra det du vill. Men sen för en vanlig Svensson som mig själv, (no pun intended) blir det allt svårare för att faktiskt förgylla våra drömmar om en framtid vi vill ha.

Sen vet jag också att det ska vara för "the greater good", då man anser att folk slösar bort sina liv på meningslösa kurser som inte lär ut något vettigt. Som ett exempel dem tar upp väldigt ofta i den här debatten. Linné Universitets Harry Potter läsar kurs. Låter rätt meninglöst eller hur, för vilken nytta har man att kan läsa modern litteratur? Jag vet inte, men det jag vet är att det här bara en kurs. Knappats en avgörande kurs heller, och för den delen vad hände med friheten. Jo, jag vet att många som sätter upp ett mål att bli skådespelare inte lyckas, men friheten till att försöka blir helt utesluten. Jag själv ska börja på en skrivarkurs på Ölands Folkhögskola, (ja, jag blev intagen) och jag vet att jag kanske inte lyckas som författare eller någon annan sorts skribent, men det är ändå min rätt och frihet som människa att få försöka. Även om det skulle fucka upp mitt livs framtid för ett vanligt yrke.

Sen behöver vi humanister i arbetslivet, (det är humanist kurser som är mest påverkade av det här förslaget) då rent generellt är människor som studerat humanistiska kurser mer intressanta, och därför också borde dem vara mer eftertraktade. För humanistiska kurser lär en att växa som människa, och utan dessa kurser förlorar vi också all kreavitet oss människor. En kreativt tänkande människa, är intressant människa, och det är något som jag tror de kurserna SN försöker tvinga på oss inte kan ge oss.

Sen har vi också bedömningsvärde, som dem lägger in i sitt förslag. Att en utbildning skulle vara mer värd än en annan, det är hemskt och absurt. Man kan inte värda kunskap på det sättet, det är fel och det är särbehandling av människor och deras intressen.

Om det ska vara ett sätt för Reinfeldt att "fixa jobben", kanske man borde ha i åtanken att i en demokrati ska man inte tvinga på folk utbildning, även om det så är indirekt tvångst. Vill ni fixa jobb åt fler folk, bra men tvinga inte på folk yrken dem inte ens vill ha. Visst jo jag vet, någon dag kanske jag står bakom en McDonalds kassa, och tar skit från 35årig mamma som undrar varför JAG inte kan få hennes ungejävels chicken nuggets att bli klar lite snabbare, men tills dess ska jag ändå försöka att uppfylla mina drömmar och gör vad som krävs för dem uppfyllda. Då vill jag gärna inte att en regering med "MITT" bästa åtanke ska hindra mig ifrån att göra det.

Så det var min åsikt om det hela, vad ni tycker är helt upp till er själva då ni är människor kapabla till tanke och tal. Er åsikt behöver inte var som min, men jag säger det här. Om ni tycker att dem gör rätt i att sänka bidragen till humanistiska utbildningar, då tycker jag ni fan är lägrestående varelser än amöbor.

MVH Anthon

Kommentarer
Postat av: Syster

Bra lillebror <3

2011-07-01 @ 18:32:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0