Bok recension - Gula Sidorna

Det här är nog den sämsta boken jag någonsin läst i hela mitt liv. Jag skulle inte rekomendera att någon person läser den, det är inte värt. För tror att i detta valet talar min personlig åsikt för andra också, det här är en jävligt dålig bok. Jävligt tråkig, väldigt preto skrivet och leder ingen vart. Jag kanske inte är själv en publicerad författare, men för fan jag tror att jag kan skriva en bättre berättelse än den som berättades i "Gula Sidorna".

För delen, vad var berättelsen? Jag har läst den tre gånger, och jag fattar ingeting om vad som händer det känns som om boken bara lägger en massa vikt på att introducera nya karaktärer. Vilket leder in på bokens största problem, karaktärs uppsättningen. Man brukar säga att en bra historia har många intressanta karaktärer, något som författaren tll Gula Sidorna tog till hjärta, och som en viss fictionell rock stjärna sa "crank it up to eleven".

Hela tiden så introduceras en ny karaktär, och man får heller inte veta så mycket om dem mer än var dem bor och deras telefon nummer. Tydligen trodde författaren att det skulle var en häftig idé att ge alla karaktär en bostad och ett telefon nummer för att få dem värka som riktiga människor. Men dem är inte det, jag skiter i vad Hans Bengtsson har för telefon nummer han finns inte, och hans telefonnummer har ändå ingen riktig menning i berättelsens händelse förlopp.

Mer problem med den stora uppsättning av karaktärer, väl när någon introduceras nämns dem aldrig igen. Okej jag kan fatta att alla inte kan komma tillbaka i historien igen, men att ingen gör det är ju helt idiotiskt. På det sättet kan man inte få något grepp om vem som är huvudkaraktären för berättelsen, något jag aldrig listade ut.

Boken till och med avslutas med att dem introducera en ny karaktär. Ja toppen, för det räcker ju inte med karaktärer, skit i storyn låt oss fokusera på att få det att verka så verkligt som möjligt då världen består av många människor. Men man behöver vara super verklig när man skriver något, andras liv behöver i krossas med historien som berättas.

I alla fall, jag hört att det ska komma en uppföljare nästa år och jag hoppas av någon slump att författaren till Gula Sidorna läser det här inlägget tar min kritik till sig och kan tona ner på mångfalden av karaktärer. Vem vet han kanske åter utger en ny utgåva, så att berättelsen blir lite mera tydlig. För som han skriver nu kan troligen ingen förstå vad som händer.

MVH Anthon