I Rate You - Beyond Good & Evil (PS2)

Det här är ännu en spel recension i min mini serie "I Rate You", jag vill uppmärksamma om att jag inte gör recensioner och listor om spel, utan om allt jag finner intressant. Dock är TV/dator-spel ett av mina större intressen så därför är det mer troligt att jag gör recensioner och listor över det ämnet därför att jag är mer insatt och aktiv i det.

Men med det sagt så ska jag inleda min recension på ett spel jag nyligen förskaffade, kallat "Beyond Good & Evil".

Beyond Good And Evil

Lite fakta: Beyond Good & Evil släpptes sent året 2003 till dem flesta spel platformerna under tiden, utvecklare och utgivare var Ubisoft. Trots att spelet släpptes till det flesta spel platformer såldes väldigt få kopior av spelet, men det blev väl mottaget av spelarna och kritikerna och har av vissa utsätts som ett av årtiondets bästa spel. BGE (förkortning) blandar element som strid, stealth, pussel och öppen världs utforskning i sitt gameplay.

Handling i stort: Du spelaren antar rollen som Jade, en professionell fotograf och frilansare. Jade bor på planeten "Hillyis", en tidigare fridfull gruvplanet men som nu har drabbats av anfall från en alien ras kallad "DomZ". Jade driver med sin adoptiv farbro Pey'J ett föräldrar hem för de barn som har förlorat sin föräldrar i kriget.

En speciell sektion i armen har satts in för undanhålla hotet, men det är något som helt enkelt inte verka helt okej med denna mystiska sektion. Jade får i uppdrag av en underjordisk rebell orginastion kallad "IRIS-Network", att ta reda på vad som egentligen är på gång.

Min åsikt: I det stora hela kan jag förstå varför det här spelet har blivit mottaget som ett av årtiondets bästa spel, för det är faktis jävligt bra. Storyn är intressant och man blir involverad i det som händer. Mindre oviktiga karaktär kan göra jätte stor impakt på hur du ser på berättelsen som berättas, till exempel prata med den här person och se vad dem har att säga. Ibland kan det var nonsens och ibland letrådar om vad du faktis behöver göra. Alltså du uppmuntras att intregera med din omvärld, och sen en annan sak jag älskar är att trots att detta är ett nu gammalt spel och dess öppna värld inte riktigt kan gemföras med andra spel med samma element är att dem lurar än inte om var man kan gå. Kan du se det? Då kan då åka ditt. Världen är din att upptäcka och gränserna sätts inte av fina bakgrunder vars platser man önskar att man kunde besöka. För i BGE, där kan du besöka allt.

Sen är det också ett spel du vill spela om, för du märker små saker som är jätte viktiga och som kunde varit hjälpsamma om du lagt märke till det första gången. T ex varför en karaktär bete sig på ett viss sätt.

Spel kontrollerna kan vara lite svåra att greppa första gången man sätter igång spelet, då Jade lätt kan åka iväg hur som helst när man styr henne, men när väl bemästrat kontrollen älskar man hur hon rör sig. För man få ett underligt och underbart flytt i slagsmåls bitarna.

Annars så är det ett väldigt utmannade spel, då nästan allt är ett pussel till och med striderna. Sen har BGE lånat element (liknar i alla fall) stilen från spel som Legend of Zelda Ocarina of Time (strid elementet) och Metal Gear Solid (stealth elementet) och jag älskar båda dem dem spelen så därför har jag inget emot att dem är tillbaka här.

En kul sak är att dem oftats inte tvingar på en om man ska smyga eller banka skiten ur vakterna. Så som spelare kan du välja att tänka ut en smart väg, så att du löper mindre chans att bli skadad och sparar förnödiga livbehållare. Eller om du ger upp och inte hittar mönstret kan du riskera livet genom att banka skiten ur vakterna.

Jag har inte sagt något dåligt än tror jag, och varför skuller jag. För dess tid är det här ett jävligt bra spel. Det ända jag stör mig på är att efter man klarat spelet blir man inte belönad med fritt spel. Jag hade tyckt om det eftersom det ändå är en interaktiv värld man spelat i, och det finns fortfarande saker kvar att göra efter man klarat av huvud målet av spelet.

Så nu väntar jag bara på den högt osannolika uppföljaren Beyond Good And Evil 2 som släppte sin teaser trailer 2008, och förmodligen är under produktion nu.

Men annars ger jag Beyond Good & Evil, fyra (4)

MVH I Rate You

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0