Anime/Manga Rekomendationer

Jag själv skulle inte påstå att jag är ett hardcore anime fan. Jag tycker dock om att titta på anime serie och filmer, samt att läsa vissa manga serier. Så jag skulle vilja rekomendera några anime och manga serie till alla, även för er som inte är förtjusta i den Japanska anime och manga kulturen.

Men vill då första börja med att rekomendera några serier som är kanske något mer dem som gillar anime och manga mer än andra. Eftersom jag vänder mig till er anime manga fans så antar jag att dem flesta har ändå redan hört talats om dem. Så se det kanske som mer ett uttlåtande att jag tycker om dem här serierna.

Naruto (Shippuden)

Naruto
Fucking ninjas MAN!

Den första manga serien jag började läsa, och också den som troligen blivit mest investerad i. Om man är är ett anime kännare då vet man vad Naruto är för något och jag behöver inte ge någon direkt beskrivning på vad serien handlar om. Men för er som inte känner till serien kan lät beskriva serien som "liten ung ninja pojk har svårt att bevisa sin värdighet, få reda på tidigt i serien att han har en kraftig och ond kraft förseglad inom sig som han måste lära sig i loppet av seriens gång att kontrollera". Väldigt basic anime, men jag tycker att utförandet av premissen görs på ett orginellt sätt och jag gillar dem olika karaktären. Men blir verkligen insatta i deras liv och problemen dem får mötas med som att din bästa vän blir din största fiende, att det är oundvikligt att människor du bryr dig om kommer att dö, hur det är att växa upp utan föräldrar och att ha sett hela sin familj blivit slaktat framför din ögon och alla andra tonårs problem som tjejer, killar och sånt där. Värd att kollas upp tycker jag, men om det inte din smak av anime eller manga så är det helt okej att du kanske tycker att det här en hög av hästdynga... even though you are completley wrong.

Baka To Test To Shoukanjuu

Baka
This is some good weabo shit.

Side note: 'Weabo' - harcore anime fan.

Okej om du hatar allt som har med typisk anime med att göra kommer du verkligen hata den här anime serien. Jag vet inte exakt hur känd den här serien är, but dear god do I like it. Hur ska jag förklara handlingen... um... En skol har ett sorts tv-spels system där det funkar som ett Final Fantasy spel, där elever med bättre betyg får kraftigare attacker, och beroende på hur bra man gjorde på ett inträdes prov blir man uppdelad i klasser mellan A-F. A klassen har bäst betyg, medans F är motsattens helt enkelt. Dess ju bättre klass man är i dess ju bättre levandstandar har man. När man slåss mot andra klasser öve saker som bättre klass rum and whatnot kommer än avatar fram som liknar personen och huvudpersonens avatar är speciell på det sättet att när han blir anfallen känner han smärta... Yeah... Det är en rolige serie men premissen är väldigt typisk anime och väldigt löjlig, men det är det som är del av varför jag gillar serien. Den är så jävla typisk anime. Så om du hatar typisk anime, håll dig undan. Men om du är en typisk weabo så lovar jag att du älskar den här serien.


Nu ska möta er på mitten och förelså en serie som jag själv antyder kan både falla anime fan och icke fan i smaken.


Nana

Nana
Min syster fick just en 'nerdgasm'

Nej Sanna jag har inte med den serien med som rekomendation för att vara snäll mot dig, den är faktis en riktigt bra serie, anime som manga. Varför jag anser att den kan falla både anime fans och icke fans i smaken är därför den är mer mogen i sin handling. Brottas med mer vuxna problem än dem flesta anime och manga serie gör. Men den kan förlora några icke fans på grund av den fortfarande består av typiska anime premisser och skämt, vilket som dem flesta icke fansen jag möt tycker är det som är störande med anime och manga serier. Men i överlag rekomendera jag anime serien för icke fans. Varför? Jo för det rör sig mycket om olika band, och band spelar musik. I en manga serie får ingen uppfattning om hur det kan låta, men i animen får man det, and damn son is it som kick ass music. Det sagt kolla in den, men inte du Sanna. Du vet ju redan ;).

Battle Royale

Battle Royale

Med biopremiären av "Hungergames" (Sanna får nerdgasm igen) har det varit prat om att den påminner om filmen Battle Royale. Det påminde mig att innan den filmen fanns mangan som den är baserad på. Jag ska inte jämföra Hungergames och Battle Royale, men jag kan säga att jag hade ingen anning om vad Hungergames handling handlade om innan folk nämde att den påminnde om Battle Royales premiss. Med det sagt har jag nog hjälpt flera av att förstå Battle Royales handling också, men om ni ändå inte vet så är det så enkelt som - Dystopisk framtid, barn blir tvingad till att slåss emot varandra till döden tills bara en överlever för att underhålla folk. Vad gillar med den serien är att man lätt fattar tycke för nästan alla karaktärer och känner sorgen och rädslan dem flesta går igenom när man blir tvingad att döda personer du har växt upp med för underhållning. Man ser hur helt perfekt trevlig människor fördrivs till mördar maskiner, hur manupulativ man kan vara i ett läge som dem utsätts för. Så läsa manga eller så live-action jag bryr mig inte, men du kommer ändå känna att det var värt att läsa mangan.

Cowboy Bebop

Cowboy Bebop
Best. Anime. EVAH!

I min egen åsikt är det här den bästa anime serien jag någonsin sätt. Vet inte om det är hur dem berättar storyn, eller om det är karaktären, eller på grund av det inte alls är särkligt anime överhuvudtaget förutom animationen. Allt detta och mycket mer gör Cowboy Bebop till det bästa jag sätt i anime vägar tills denna dagen. I en dystopisk framtid (Hungergames?) har halva jorden blivit omöjliga att bo på pga att radoaktiva rester från en misslycka hyperports test, och detta har fått mänskliga att sprida ut sig runt i hela solsystemet med mars som nytt huvudfäste av mänskligheten. Men ditt mänskligheten går följer också brottligheten och på grund av hur enkelt det blivit att resa från planeter har polisen blivit tvungen att införa det gammla rättsystemet från vilda västerna med prisjägare och där sätta ett pris på huvudet på brottslingar. Där kommer våra huvudkaraktärer in, i en framtid där det är svårt att klara sig för dagen tar upp jobbets som proffosionella prisjägare och tar in som många brottslingar dem kan lyckas med bara för att kunna överleva dagen.

GO WATCH IT NOW! IT GOT AN KICK ASS INTRO!


Kommentarer
Postat av: Syster

Fick mig ett gott skratt här! :D På ett sätt känns det ibland som jag är den enda som läser din blogg eftersom det oftast bara är jag kommenterar. Men jag måste ju verkligen hålla med om att Nana är väldigt, väldigt bra! Vare sig det har varit mangan, animen eller filmerna!



Föresten såg jag faktiskt Battle Royale dagen innan jag såg premiären av Hunger Games och måste ge tummen upp för den också. Och en tumme upp för Hunger Games också, även om det knappt hör till här!



Sedan gillar jag ju Naruto också och det är väl lite "skäms skäms" om man missat den. Alltså är det lite dåligt av mig som inte fortsatt läsa. Men det är väl lite så när det inte är så mycket Gaara med. ;)



2012-03-24 @ 15:49:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0